0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی
    بسته

    راهنمای خرید صفحه سنگ فرز و مینی فرز

    راهنمای خرید صفحه سنگ فرز و مینی فرز

    از ابزارآلات پرکاربرد در صنایع مختلف می‌توان به فرز و مینی فرز اشاره کرد که به‌دلیل کارایی بالایی که دارند از آن‌ها در نجاری، خودروسازی و صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

    فرز ابزاری است که می‌توان از آن برای برش انواع مختلف مواد استفاده کرد. این دستگاه تیغه برش ندارد و به‌جای آن دارای صفحه برش است که به آن صفحه سنگ فرز نیز می‌گویند. مینی فرز هم برای برش مواد مختلف و همچنین برداشتن مواد اضافی از روی یک قطعه کاربرد دارد، اما از آن نمی‌توان به‌طور دائم استفاده کرد و برای مصارف خانگی و کارگاهی مناسب است. 

    اگر قصد دارید فرز یا مینی فرز خریداری کنید، همراه ما باشید تا نکاتی که در خرید این ابزار باید مورد توجه قرار داده شوند را برایتان مشخص کنیم. علاوه بر این، قرار است در ادامه به بررسی انواع صفحه سنگ فرز و مینی فرز نیز بپردازیم و یک راهنمای کامل و کاربردی برای خرید صفحه سنگ فرز به شما ارائه کنیم. 

    راهنمای خرید بهترین فرز و مینی فرز

    پیشرفت تکنولوژی منجر به تولید ابزارهای برشکاری متنوعی شده است و فرز یکی از آن‌ها است. امروزه دستگاه‌های فرز و مینی فرز بسیاری تولید و به بازار عرضه شده‌اند که هرکدام از آن‌ها از نظر ابعاد، قدرت، کارایی و... با یکدیگر متفاوت هستند. اگر قصد دارید فرز خریداری کنید و به‌دنبال نکات مهم خرید فرز و مینی فرز هستید، همراه ما باشید.

    ارگونومی دستگاه

    در هنگام خرید فرز یا مینی فرز، صرف نظر از ابعاد و وزن آن، باید به ارگونومی دستگاه توجه کنید. دستگاه فرز باید در دستان شما راحت باشد و بعد از کار طولانی‌مدت با آن احساس خستگی نکنید. دستگاه‌های فرز پیشرفته مجهز به دسته‎ای ضدلرزش هستند که از انتقال انرژی دستگاه به کاربر جلوگیری کرده و راحتی ابزار را در هنگام کار افزایش می‌دهند.

    نوع دسته فرز

    دسته فرز در دو مدل کوتاه و بلند موجود است. از فرز یا مینی فرزهایی که دارای دسته کوتاه هستند، می‌توان در موقعیت‌های مختلف مانند گوشه‌های بسته استفاده کرد. فرزها و مینی فرز‌های دسته بلند محبوبیت بیشتری دارند، اما کنترل و تسلط بر آن‌ها کار مشکلی است و برای استفاده طولانی مدت لازم است تا کاربر تسلط و مهارت بیشتری در کار با دستگاه داشته باشد.

    سیم فرز

    از آنجایی که اغلب کاربران از فرزهای برقی استفاده می‌کنند، طول سیم دستگاه باید اندازه مناسبی داشته باشد تا در مواقعی که از پریز دور هستید، قادر به انجام عملیات برش باشید. 

    همچنین، توصیه می‌شود سیم فرز دارای پوشش مناسبی باشد، تا هنگامی که تحت فشار است، برای سیم مشکلی رخ ندهد. 

    قدرت دستگاه

    باید بدانید که هرچه قدرت فرز بیشتر باشد، دارای وزن بیشتر، صدای بالاتر و حتی میزان ارتعاش بیشتری است که باعث می‌شود کاربر در طولانی‌مدت از نظر جسمانی آسیب‌های جدی ببیند. 

    بهتر است قبل از خرید فرز یا مینی فرز، نیاز خود را بررسی کنید و براساس آن قدرت دستگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید. اگر قدرت دستگاه در حدود 500 تا 700 وات باشد، برای مصارف خانگی کاربرد دارد. فرزهایی که دارای قدرت 700 تا 900 وات هستند، نیمه صنعتی محسوب می‌شوند و در کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که قدرت فرز بیش از 900 وات باشد، دستگاه صنعتی است و در ساختمان‌سازی کاربرد دارد.

    سرعت فرز و مینی فرز

    به‌تازگی فرز و مینی فرز‌هایی به بازار عرضه شده‌اند که دارای قابلیت تنظیم سرعت هستند و به آن‌ها فرز‌های دیمردار گفته می‌شود. سرعت این نوع دستگاه‌های برش را در 6 حالت مختلف می‌توان تنظیم کرد که هرکدام از حالت‌های آن برای برش ماده به‌خصوصی مناسب است. 

    فرز دیمردار

    انواع صفحه سنگ فرز و مینی فرز 

    در حال حاضر، صفحه سنگ‌های فرز و مینی فرز بسیاری در بازار موجود هستند که هرکدام قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند و نحوه کار با آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بر روی بیشتر فرزها می‌توان انواع صفحه‌ها را نصب کرد، اما از هر صفحه باید براساس کارایی که دارد، استفاده شود. به‌عنوان مثال نمی‌توان از صفحه برش برای عملیات سایش استفاده کرد، چراکه ممکن است صفحه فرز بشکند و آسیب‌های جبران ناپذیری وارد شود. به همین خاطر، توصیه می‌شود در ابتدا با انواع صفحه فرز و کاربرد هر یک از آن‌ها آشنا شوید. 

    سنگ سنباده

    یکی از پرکاربردترین صفحه‌های برش، سنگ سنباده است. این صفحه دیسک شکل است، دارای لبه آج‌دار بوده و برای از بین بردن لبه‌های فلزی خشن با سرعت سریع کاربرد دارد. لبه فلز‌های تازه جوش خورده را می‌توان از طریق دستگاه فرز مجهز به سنگ سنباده هموار کرد. این نوع تیغه به‌سرعت گرم می‌شود، بنابراین نباید بلافاصله بعد از استفاده آن را لمس کرد.

    صفحه فلپ

    یکی دیگر از انواع صفحه‌های برش که صفحه فلپ نام دارد، از چندین سنباده تشکیل شده است که به شکل مورب بر روی هم قرار گرفته‌اند. از طریق صفحه فلپ می‌توان لبه‌های فلزی را هموار کرد و گوشه‌های تیز را با دقت بیشتری از بین برد. به‌وسیلۀ برخی از صفحه‌های فلپ می‌توان خراش‌هایی را که در طی مراحل برش و ساخت ایجاد شده‌اند نیز هموار کرد.

    صفحه برش  Cut-off

    این نوع دیسک از یک پروفیل نازک و یک لبه مخروطی ساخته شده است و می‌تواند پیچ و مهره، ورق فلزی، میلگرد و... را برش دهد. 

    صفحه سیمی

    صفحه برش سیمی یکی از دیسک‌هایی است که برای از بین بردن رنگ و زنگ‌زدگی سطوح فلزی کاربرد دارد. این دیسک از مجموعه‌ای از سیم‌های فلزی تشکیل شده است که به‌صورت دسته‌های مستقیم یا درهم‌تنیده قرار گرفته‌اند. توصیه می‌شود از خرید صفحه‌های سیمی ارزان‌قیمت خودداری کنید، چراکه چنین دیسک‌هایی به‌سرعت خراب شده و سیم‌های فلزی آن‌ها به اطراف پرتاب می‌شوند. 

    دیسک الماسه

    صفحه‌دیسک برش الماسه در اشکال مختلفی تولید می‌شوند، اما بیشتر آن‌ها به‌صورت ذاتی برش دهنده هستند. لبه دیسک‌های الماسه دارای لایه‌ای از خرده‌های الماس ساینده است، به همین خاطر از آن‌ها برای برش فلز، بتن، کاشی، گرانیت و سنگ نیز استفاده می‌شود. دیسک الماسه در دو نوع خشک و تر به فروش می‌رسد که باید با توجه به نیازتان، صفحه مناسب را انتخاب کنید. 

    صفحه سرامیک بر

    یکی از انواع صفحه برش فرز، صفحه سرامیک بر است که عمر طولانی داشته اما در کارهای حرفه‌ای کاربرد ندارد. صفحه‌های سرامیک بر از نظر عملکرد مشابه دیسک‌های فلپ هستند، با این تفاوت که می‌توانند به‌دلیل ساختار سرامیکی، برش مواد مختلف را بدون خطر گرم شدن بیش از حد انجام دهند. 

    صفحه پروفیل بر

    صفحه پروفیل بر یکی دیگر از انواع صفحه برش فرز است که در برش صفحه پروفیلی کاربرد دارد. از این نوع دیسک در ساخت قوطی، لوله و پروفیل‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

    صفحه استیل بر

    دیسک استیل بر کمترین ضخامت را در بین صفحه‌های برش دارد و از آن می‌توان برای برش و لایه‌برداری انواع فولاد سخت مانند استیل استفاده کرد.

    صفحه فرز و مینی فرز

    راهنمای خرید صفحه سنگ فرز و مینی فرز 

    در این راهنمای جامع و کاربردی با نکات مهم خرید سنگ فرز و مینی فرز به‌صورت کامل آشنا خواهید شد.

    استاندارد ISO

    استانداردی تحت عنوان Type که به‌اختصار به‌صورت T همراه با عدد و حروفی مقابل آن نشان داده می‌شود، می‌تواند نوع کاربری دیسک را بیان کرده و اطلاعاتی درباره شیوه استفاده از آن به شما ارائه کند. 

    برای مثال Type 27 مخصوص لایه‌برداری از سطوح بوده و type 27A برای برش ساخته شده است. دیسک با استاندارد Type 11 برای ساب زدن با زاویه 0 درجه روی فلزات ساخته است و استاندارد Type 52 نشان می‌دهد که این صفحه به فرز پیچ می‌شود.

    اندازه صحفه سنگ فرز و مینی فرز

    صفحات ساب و برش در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند که منظور از اندازه صفحه، قطر آن است. اندازه صفحه در فرز‌های بزرگ از 7 تا 9 اینچ بوده که معادل با 180 تا 230 میلی‌متر است و در مینی فرز‌ها قطر صفحه بین 4 تا 6 اینچ انتخاب می‌شود که معادل با 110 تا 125 میلی‌متر است.

    توجه داشته باشید، صفحه‌ای که انتخاب می‌کنید نباید از اندازه‌ای که روی پلاک فرز و مینی فرز نوشته شده است، قطر بیشتری داشته باشد.

    تعداد دور صفحه سنگ 

    دیسک‌های مختلف روی فرز با دور بسیار بالایی گردش می‌کنند و این دور بالا باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز روی صفحه می‌شود. به‌صورت کلی هرچه قطر صفحه بزرگ‌تر باشد، باید فرز یا مینی فرزی که به آن متصل می‌شود دور کمتری داشته باشد. 

    به‌عنوان مثال برای یک دیسک 180 میلی‌متری سرعت فرز نباید بیشتر از 8500 دور بر دقیقه باشد و برای صفحه 230 میلی‌متری حداکثر سرعت مجاز برای فرز 6650 دور بر دقیقه است.

    نوارهای رنگی پشت دیسک

    برخی از شرکت‌های تولیدکننده از نوارهای رنگی پشت صفحه استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده متریال‌هایی است که دیسک می‌تواند برش دهد.

    • نوار قرمز: فولاد و آلیاژهای آهنی
    • نوار آبی: استیل ضدزنگ
    • نوار طوسی: آلومینیوم و فلزات نرم
    • نوار سبز: بتن، کاشی و سرامیک
    • نوار زرد: چوب

    اهمیت نوع دیسک 

    صفحه‌های برش یا ساب زنی فلزات حاوی اکسید آلومینیوم بوده و دیسک‌های مخصوص سنگ دارای کارباید سیلیکون هستند. برای برش فلزاتی مانند آلومینیوم، منگنز یا مس از دیسک‌های حاوی اکسید آلومینیوم استفاده نکنید؛ چراکه خطر آتش‌سوزی و انفجار وجود دارد. دیسک‌های برش حاوی اکسید آلومینیوم فقط برای برش فولاد و آلیاژ‌های آهنی کاربرد دارند.

    توجه به تاریخ انقضاء

    بر روی دیسک‌های برش یا ساب فرز یک تاریخ به میلادی درج شده است که نشان‌دهنده تاریخ انقضاء محصول است. اگر صفحه‌ای تاریخ انقضاء نداشت و یا منقضی شده بود، آن را خریداری نکنید. 

    سنگ مینی فرز

    سخن پایانی

    همانطور که گفته شد، صفحه سنگ فرز و مینی فرز در انواع مختلفی موجود است و هرکدام از آن‌ها برای کارایی خاصی تولید شده‌اند. صفحه برش برای ایجاد برش‌های منظم در فلزات، پلاستیک، چوب و... کاربرد دارد. ساب زدن به فرآیند براق کردن سطح گفته می‌شود که این کار روی سنگ، سرامیک و فلزات قابل انجام است. تیغه الماسه به تیغه‌ای نازک با تراشه‌های الماس گفته می‌شود که برای ایجاد برش‌های ظریف روی سنگ‌های قیمتی کاربرد دارد.

    فرقی نمی‌کند از چه نوع دستگاه فرز یا مینی فرز استفاده می‌کنید، اگر به‌دنبال برترین برندهای تولیدکننده صفحه فرز هستید، رونیکس، اکتیو تولز، بوش، سیلور، دیوالت، کنزاکس و کرون پیشنهاد می‌شوند.

    امیرکبیرکالا بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ابزارآلات است. انواع صفحه فرز از برندهای مختلف در این فروشگاه در کنار هم قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید با توجه به نیازهایتان بهترین گزینه را انتخاب کنید. امیرکبیرکالا اصالت و سلامت کالاهای خریداری شده را تضمین می‌کند.

    درج نظر
    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    آتا
    قفل رجبی
    هانس
    ابزار برقی و شارژی
    ابزاردستی و غیربرقی
    ابزار بادی و بنزینی
    لوله کشی و اتصالات
    ابزار اندازه گیری
    ابزار باغبانی
    ابزار جوش و برش
    محصولات پر فروش رونیکس
    محصولات پر فروش آروا
    محصولات پر فروش ایران پتک
    جشنواره تخفیفی
    تولسن
    یراق آلات
    ابزار ساختمانی
    ابزار خودرو
    بازگشت به بالا